Inno-Gene planuje genetyczną ofensywę

Alina Treptow

Spółka planuje rozpędzić się z nową strategią. Z testami genetycznymi wejdzie m.in. do polskich aptek.

Inno-Gene, spółka biotechnologiczna notowana na NewConnect, pokazała nową strategię na lata 2015-18. W jej ramach w ciągu najbliższych kilku lat waga z tradycyjnych badań genetycznych (do których należą m.in. testy na ojcostwo czy HPV) przeniesie się na sekwencjonowanie nowej generacji (tzw. NGS-Next Generation Sequencing), technologię dostępną na świecie zaledwie od kilku lat. Spółka już sprzedaje testy wykorzystywane np. w diagnostyce różnego rodzaju nowotworów i innych chorób uwarunkowanych genetycznie. W 2014 r. NGS generowało 5 proc. sprzedaży Inno-Gene, w 2018 r. ma to być już 70 proc. Wzrostowi będą towarzyszyć nowe wdrożenia.

— Obecnie mamy około 100 własnych testów [przeważają nowotworowe testy genetyczne — red.]. Rocznie chcemy wprowadzać kilkadziesiąt nowych — mówi Jacek Wojciechowicz, prezes i akcjonariusz Inno-Gene. Obecnie spółka dystrybuuje testy poprzez m.in. własne laboratoria, których ma cztery — w Warszawie oraz Poznaniu, placówki medyczne oraz przez internet.

W najbliższym czasie planuje poszerzyć dystrybucję o apteki.

— Prowadzimy zaawansowane rozmowy z jednym z dystrybutorów. Liczymy na podpisanie umowy o współpracy w ciągu najbliższych tygodni — informuje Jacek Wojciechowicz.

Początkowo strony podpiszą umowę pilotażową — w wybranych aptekach pojawią się tzw. self-testy, czyli do samodzielnego zrobienia. Pacjent sam pobierze materiał genetyczny, np. wymaz z policzka, oraz wyśle go pocztą do laboratorium giełdowej spółki. W pierwszej fazie do sprzedaży zostaną wprowadzone wybrane testy badające zakażenia ginekologiczne, genetyczne uwarunkowania chorób zakrzepowo-zatorowych oraz będące prewencją raka szyjki macicy. Dla osób aktywnych i nastawionych na zdrowy tryb życia czekać też będą tzw. testy paramedyczne, które sprawdzą np., jaki rodzaj sportu byłby dla nich najbardziej odpowiedni.

Poznańska spółka liczy, że nowa strategia przełoży się na wzrost marży, która do 2018 r. ma urosnąć z 3 do 37 proc. Zwiększy się też udział w polskim rynku badań genetycznych z 6 do 12 proc. Według szacunków spółki, wartość tego rynku zwiększy się w tym czasie z 80 do 200 mln zł. Wśród największych barier jego rozwoju eksperci wymieniają ciągle niską świadomość pacjentów i lekarzy oraz wysoki koszt tego typu świadczeń. © Ⓟ

 

© Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Top News

Wysyp grantów dla innowatorów
⌚ 2016-05-31 11:31



Aplikacja na receptę
⌚ 2016-05-29 12:01



więcej

Kalendarium

więcej



Kontakt

Anna Bełcik, redaktor prowadząca

mail: a.belcik@pb.pl
tel: (22) 333 98 51